Skip navigation

Deklaracja dostępności

Deklaracja dostępności

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków w Krakowie zobowiązuje się zapewnić dostępność strony internetowej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków - sp5.krakow.pl zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

  • Data publikacji strony internetowej: 2017-10-02.
  • Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2022-08-19.

Stan dostępności cyfrowej

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.

Niedostępne treści

  • niektóre z załączników mogą nie spełniać wszystkich przepisów z zakresu dostępności cyfrowej;
  • niektóre z grafik nie posiadają tekstów alternatywnych;
  • filmy nie posiadają audiodeskrypcji dla osób niewidomych,
  • w niektórych dokumentach może nie być zachowana hierarchiczność nagłówków.

Przygotowanie deklaracji dostępności

Niniejsze oświadczenie sporządzono dnia: 2024-03-28

Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Data ostatniego przeglądu deklaracji: 2025-03-28.

Skróty klawiaturowe

Na stronie Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

Ewentualne dodatkowe skróty:

  • klawisz TAB uruchamia skip linki, pozwalające na przejście do określonych elementów strony.
  • w przeglądarce Internet Explorer zgodnie z instrukcją przeglądarki skrót klawiszowy do przechodzenia między elementami to Ctrl + Tab.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Mirosław Buczek, poczta@sp5.krakow.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu +48126367093. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Pozostałe informacje

Dostępność architektoniczna

  1. Do budynku szkoły prowadzą 2 wejścia. Wejścia główne do budynku szkoły zlokalizowane jest przy al. Kijowskiej 8. Wejście główne do budynku basenu zlokalizowane od ul. Chocimskiej, które posiada podjazd dla osób niepełnosprawnych.
  2. Budynek szkoły składa się z czterech kondygnacji, które połączone są jedynie schodami. Budynek Basenu składa się z trzech kondygnacji. Oprócz schodów istnieje możliwość przemieszczania się pomiędzy kondygnacjami z pomocą windy. W budynku basenu toalety i łazienki są przystosowane do użytkowania przez osoby niepełnosprawne. Na wyposażeniu basenu znajduje się specjalistyczny dźwig oraz wózki inwalidzkie umożliwiające korzystanie z basenu osobom niepełnosprawnym.
  3. Od strony al. Kijowskiej jest wykonany podjazd dla wózków inwalidzkich a do strony ul. Chocimskiej zlikwidowano stopnie. Dzięki temu, na terenie zewnętrznym szkoły usunięte zostały bariery architektoniczne. Oznacza to ze osoby niepełnosprawne mogą się poruszać bez utrudnień przed budynkiem szkoły.
  4. Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych osoba niepełnosprawna wraz z psem asystującym ma prawo wstępu m.in. do obiektów użyteczności publicznej. Warunkiem wejścia do budynku Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków w Krakowie z psem asystującym jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenie o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.

Procedura obsługi osób ze specjalnymi potrzebami (uczestników zajęć, kadry pedagogicznej, administracyjnej, osób z otoczenia, np. rodziców, gości i innych) w Szkole Podstawowej z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków w Krakowie

Kraków, 2024 r.

§1 Wstęp

  1. Niniejsze procedury zostały stworzone na podstawie Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t. j. Dz. U. 2020 r. poz. 1062 ze zm.)
  2. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków zwana dalej Szkołą zapewnia obsługę osób ze specjalnymi potrzebami (niepełnosprawnościami) zgodnie z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
  3. Za osobę ze specjalnymi potrzebami uznaje się osobę, której stan fizyczny, psychiczny lub umysłowy trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza bądź uniemożliwia wypełnianie ról społecznych.
  4. Procedura określa sposób postępowania ogółu pracowników Szkoły w stosunku do osób z wyżej wymienionymi niepełnosprawnościami.
  5. Na terenie szkoły znajdują się dwa budynki, w dalszej części dokumentu określane jako: budynek szkoły i budynek basenowy.
  6. Szkoła zastrzega sobie prawo do odstępstwa od przedstawionych procedur obsługi osób ze specjalnymi potrzebami spowodowanego brakiem uprzedniego powiadomienia o konieczności zastosowania indywidualnych dla interesanta udogodnień.

§2 Udogodnienia architektoniczne

  1. Udogodnienia architektoniczne dla budynku Szkoły
    1. Wejście do budynku Szkoły nie jest przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami, w szczególności dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
    2. Przy wejściu o którym mowa w ust. 1, znajduje się dzwonek, którym osoba ze szczególnymi potrzebami (np. rodzic ucznia danej szkoły), powiadamia pracownika Szkoły o swojej obecności. Po otrzymaniu sygnału pracownik Szkoły, udziela osobie pomocy w załatwieniu sprawy.
    3. Obsługa osób ze specjalnymi potrzebami odbywa się na parterze budynku, w sekretariacie Szkoły.
    4. Osoba ze specjalnymi potrzebami, mająca potrzebę załatwienia spraw w zakresie działalności Szkoły, powinna co najmniej 3 dni wcześniej zgłosić taką potrzebę telefonicznie lub mailowo.
    5. Pracownicy sekretariatu, znajdującego się na parterze budynku informują z wyprzedzeniem pracowników obsługi o wizycie osoby ze specjalnymi potrzebami (np. konsultacja rodzica z nauczycielem).
    6. W uzgodnionym terminie, po przybyciu do Szkoły, jest odprowadzana do sekretariatu przy wsparciu pracowników obsługi.
    7. Wejście do budynku Szkoły nie jest wyposażone w podjazd dla osób z niepełnosprawnościami.
    8. Szkoła posiada miejsca parkingowe, wyznaczone dla osób z niepełnosprawnościami, udostępniane na prośbę interesanta.
    9. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
    10. W budynku Szkoły nie ma toalety dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
  2. Udogodnienia architektoniczne dla budynku basenowego:
    1. Wejście do budynku basenowego jest przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami, w szczególności dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich;
    2. Przy wejściu od strony ulicy Chocimskiej znajduje się platforma, po której osoba ze szczególnymi potrzebami związanymi z dysfunkcją narządu ruchu może dostać się do budynku;
    3. Obsługa osób ze specjalnymi potrzebami odbywa się na parterze budynku.
    4. Osoba ze specjalnymi potrzebami, mająca potrzebę załatwienia spraw w zakresie działalności basenu, powinna co najmniej 3 dni wcześniej zgłosić taką potrzebę telefonicznie lub mailowo;
    5. Pracownicy punktu obsługi, znajdującego się na parterze budynku informują z wyprzedzeniem pozostałych pracowników o wizycie osoby ze specjalnymi potrzebami;
    6. W uzgodnionym terminie, po przybyciu do budynku basenowego, osoba o specjalnych potrzebach jest odprowadzana do punktu obsługi, przy wsparciu dyżurujących tego dnia pracowników;
    7. Budynek basenowy posiada windę umożliwiającą dostanie się na pozostałe kondygnacje obiektu. Potrzebę skorzystania z niej należy zgłosić wcześniej, w celu jej uruchomienia i wyznaczenia pracownika do jej obsługi;
    8. Obiekt dysponuje dźwigiem, umożliwiającym osobie z dysfunkcją ruchową dostanie się do zbiornika basenu. Zaopatrzony jest również w dodatkowe wózki inwalidzkie;
    9. Budynek basenowy posiada miejsca parkingowe wyznaczone dla osób z niepełnosprawnościami, udostępniane na prośbę interesanta;
    10. W budynku basenowym wszystkie toalety, szatnie i natryski dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

§3 Etapy obsługi osób ze specjalnymi potrzebami

  1. Osoba z niepełnosprawnością lub ze szczególnymi potrzebami, jeżeli zajdzie taka potrzeba uzyskuje pomoc od pracowników szkoły i/lub budynku basenowego.
  2. W celu ustalenia charakteru załatwianej sprawy, wyznaczony pracownik przeprowadza wstępną rozmowę z interesantem. Zaleca się, by rozmowa wstępna odbyła się poprzez dostępne technologie komunikacyjne, np.: telefon, internet – komunikatory głosowe, poczta elektroniczna.
  3. Po ustaleniu przedmiotu sprawy, o którym mowa w ust. 2, Informuje pracownika szkoły i/lub budynku basenowego właściwego rzeczowo do rozpatrzenia sprawy (np. rodzic konsultujący się z nauczycielem) o konieczności obsłużenia osoby z niepełnosprawnością lub ze szczególnymi potrzebami bez zbędnej zwłoki.
  4. Każdy pracownik Szkoły oraz budynku basenowego, obecnie dostępny jest zobowiązany udzielić osobie ze specjalnymi potrzebami pomocy w dotarciu do miejsca obsługi. Jeżeli wspomniana osoba nie ma możliwości dotarcia do wskazanego miejsca, pracownik właściwy ze względu na charakter załatwianej sprawy realizuje ją w innym dogodnym dla interesanta miejscu, a po zakończonej obsłudze pomaga w opuszczeniu budynku.

§4 Obsługa osób doświadczających trudności w komunikowaniu się

  1. Obsługa dotyczy osób mających trwałe lub okresowe problemy w komunikowaniu się, zwanych dalej „osobą uprawnioną”.
  2. W celu zapewnienia sprawnej obsługi osobom uprawnionym, o których mowa w ust. 1, wprowadza się następujące zasady dostępu do usług przy wykorzystaniu środków wspierających komunikowanie się:
    1. osoba uprawniona może komunikować się za pomocą poczty elektronicznej; adres e-mail: poczta@sp5.krakow.pl;
    2. osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej (oznacza to osobę, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwianiu spraw w Szkole);
    3. osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy pracownika posługującego się językiem migowym.
    4. osoba uprawniona ma prawo do swobodnego korzystania z wybranej przez siebie formy komunikowania się.
  3. W celu uzyskania pomocy osoby posługującej się językiem migowym lub inną formą alternatywnej i wspomagającej komunikacji, osoba uprawniona powinna zgłosić taką potrzebę co najmniej 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych. Zgłoszenia należy dokonać do sekretariatu Szkoły.
  4. W przypadku, gdy Szkoła nie ma możliwości zapewnienia osoby posługującej się językiem migowym, zawiadamia osobę uprawnioną wraz z uzasadnieniem i wyznacza możliwy termin realizacji dostępu do usługi lub wskazuje inną możliwą formę realizacji dostępu do usługi.

§5 Postanowienia końcowe

  1. Niezależnie od zapisów niniejszej procedury, każdy pracownik Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków, zgodnie z własnym sumieniem oraz mając na uwadze zapisy Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, zobowiązany jest okazać osobie z niepełnosprawnością wszelką możliwą pomoc.
  2. Informacje dotyczące dostępności zostały umieszczone na stronie internetowej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków.
  3. Szkoła zapewnia również dostęp dla osób z psami asystującymi.

Plan działania Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2023- 2025

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2022 r. poz. 2240 t.j.), zwanej dalej ustawą, do zapewnienia dostępności architektonicznej oraz dostępności informacyjno – komunikacyjnej.
  • Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. 2023 r. poz. 1440)

Plan ma służyć poprawie warunków życie i funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności, podeszłego wieku czy choroby. Ma na celu podejmowanie działań na rzecz eliminowanie barier architektonicznych, cyfrowych oraz informacyjno – komunikacyjnych.

Celem planu jest wskazanie kierunków niezbędnych zmian i wdrażanie rozwiązań służących usprawnieniu funkcjonowania Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków, uczynienia jej bardziej dostępną oraz przyjazną osobom ze szczególnymi potrzebami.

Działanie w ramach Planu na rzecz poprawy zapewniania dostępności Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków dla osób ze szczególnymi potrzebami na lata 2023-2025:

I. Działania ogólne

Lp. Zakres działania Osoba odpowiedzialna Sposób realizacji Termin realizacji
1 Powołanie koordynatora ds. dostępności Dyrektor Szkoły Wybór koordynatora ds. dostępności spośród zgłoszeń zainteresowanych osób Do końca roku szkolnego
2 Przyjmowanie uwag, opinii i sugestii od osób ze szczególnymi potrzebami, a także ich rodzin, opiekunów dotyczących problemów natury architektonicznej, technicznej, cyfrowej, czy też informacyjno-komunikacyjnej z jakimi zmagają się oni podczas kontaktów z placówką Zespół ds. Dostępności Umieszczenie na BIP ogłoszenia informującego o możliwości zgłaszania uwag, opinii i sugestii przez osoby ze szczególnymi potrzebami, a także ich rodziny i opiekunów dotyczących problemów natury architektonicznej, technicznej, cyfrowej, czy informatyczno- komunikacyjnej z jakimi zmagają się oni podczas kontaktów z placówką SP5 w Krakowie. Analiza przekazanych uwag pod kątem dostosowania w/w placówki dla osób ze szczególnymi potrzebami. Działanie ciągłe
3 Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami. Zespół ds. Dostępności Działania mające na celu ułatwienie dostępu architektonicznego, cyfrowego oraz informacyjno- komunikacyjnego. Realizacja w całym okresie działania.
4 Dokonanie analizy w zakresie dostępności alternatywnej w przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami. Zespół ds. Dostępności Zapewnienie osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby lub zapewnienie wsparcia technicznego, w tym wykorzystania nowoczesnych technologii (zapewnienie kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej). Na bieżąco w zależności od potrzeb.
5 Raport o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego Dyrektor Szkoły Aktualizacja Raportu o stanie zapewnienia dostępności dla Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi nr 5 im. Polskich Olimpijczyków Oraz zamieszczenie go na BIP Marzec 2025

II. W obszarze dostępności architektonicznej

Lp. Zakres działania Osoba odpowiedzialna Sposób realizacji Termin realizacji
1 Umożliwienie osobom ze szczególnymi potrzebami dostępu do Budynku Szkoły Dyrektor placówki Zakup i montaż platformy schodowej do transportu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich z dużymi tylnymi kołami oraz na wózkach elektrycznych 2024
2 Aktualizacja regulacji przebywania na terenie Placówki osób ze specjalnymi potrzebami Dyrektor placówki we współpracy z Koordynatorem ds. dostępności Opracowanie procedur w sytuacji kiedy w wydarzeniu organizowanym w Szkole bierze udział osoba ze specjalnymi potrzebami 2024
3 Oznaczenie kąta otwarcia drzwi sal lekcyjnych Dyrektor Szkoły Naklejenie taśm 2024

III. W obszarze dostępności cyfrowej

Lp. Zakres działania Osoba odpowiedzialna Sposób realizacji Termin realizacji
1 Aktualizacja strony internetowej pod względem dostępu do materiałów i funkcjonalności. Osoba odpowiedzialna za stronę internetową Umożliwienie: powiększenia strony, zwiększenie kontrastu możliwość zmiany rozmiaru tekstu, widoczny fokus, wyróżnienie odnośników i tytułów, odczytu maszynowego treści tekstowych, umieszczanie informacji w tekście łatwym do odczytu, zapoznania się z deklaracją dostępności i procedurami dostępności na stronie Szkoły. 2023/2024
2 Dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych. Dyrektor Szkoły Wyznaczenie osoby, która będzie czuwała nad dostosowaniem dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy. Działania ciągłe

IV. W obszarze dostępności informacyjno komunikacyjnej

Lp. Zakres działania Osoba odpowiedzialna Sposób realizacji Termin realizacji
1 Udostępnienie telefonu komórkowego do kontaktu SMS/MMS. Osoba obsługująca stronę internetową Zamieszczenie informacji na stronie www. 2023 r.
2 Umożliwienie osobie z niepełnosprawnością wykorzystania faksu, telefonu, adresu mailowego w kontaktach z Placówką Koordynator ds. dostępności Zamieszczenie informacji na stronie www. 2023 r.
3 Komunikacja audiowizualna, w tym z wykorzystaniem komunikatorów internetowych. Koordynator ds. dostępności Zamieszczenie informacji na www. 2023 r.
4 Stworzenie procedury reakcji na wniosek o kontakt w formie jakiej oczekuje od placówki osoba ze szczególnymi potrzebami. Dyrektor placówki we współpracy z Koordynatorem ds. dostępności Przygotowanie wewnętrznego dokumentu zawierającego zapisy o zapewnieniu dostępności, które będą stosowane w placówce. 2023/2024
5 Szkolenie wewnętrzne pracowników dotyczące Ustawy o dostępności i procedur obowiązujących w Szkole oraz uświadomienie ich na temat różnych rodzajów niepełnosprawności i właściwych zachowań w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością. Dyrektor placówki we współpracy z Koordynatorem ds. dostępności Szkolenia wewnętrzne pracowników Administracji oraz Szkolenie Rady Pedagogicznej Działanie ciągłe